Det skal I bruge:
En skat. Tørklæder til deltagerne, altså sømændene på skibene. Ting til at lave øer af.
Det er 2 hold, der hver har en admiral.
Og der skal være en skat. Det ene hold bestemmer hvad og hvor den skal ligge. Det andet hold ved ikke hvor. Det kan bare være en sten eller andet, man kan genkende. Men det kan selvfølgelig også være noget andet spændende.
Forhindringer i form af trøjer, små stenbunker, ringe af mælkebøtteblade eller lignende, så man ved, hvor øer og forhindringer er.
Lav en bane. Man lægger nogle forhindringer ud på græsset. Eller I bestemmer, hvad der er vand og hvad der er kyster og små øer. Der kan være sørøverskibe eller andre forhindringer. I kan også bruge legeredskaberne, borde og bænke eller stranden. Hvis det er indendørs kan I bruge stole.
Det gælder nu om at man skal finde skatten. De to admiraler skal lede skibene frelst hen til skatten, hente den og tilbage til start.
Deltagerne deles i 2 grupper og stiller sig i hver ende af legepladsen. Fra hver gruppe udsendes en deltager (et skib), som dirigeres af admiralen (der er udpeget i hver gruppe).
Alle i skibene har bind for øjnene, og admiralerne skal kommandere med deres skibe, så de kan sejle gennem sundet mellem forhindringerne uden at kollidere med dem eller med hinanden. Den admiral som først får sit skib gennem sundet, har skaffet gruppen et point. Hvis to skibe kolliderer får ingen af grupperne point. Admiralerne skal hele tiden blive bag startlinierne.
Hvis det er svært at høre kan man evt. dirigere skibene efter tur og aftale antal skridt.
Du kan læse om Sejlere efter skatten på følgende steder:
Krejbjerg, jens væver museum Glyngøre havn Fur Havn Fur Bryghus, Knuden Lundø SpidsKontaktoplysninger
Kirsten Borger
Ørslevklostervej 272
7840 Højslev
Tlf: 51 18 24 87
kirstenborger@gmail.com